מערכת עזר ללקויי שמיעה בבתי עסק מה זה?
מערכת עזר ללקויי שמיעה בבתי עסק נקראת לרוב בשם "לולאת השראה". היא אכן משתמשת בטכנולוגיה של לולאת השראה, המכונה מצב T הקיים במכשירי שמיעה
על פי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013, תקנה 18 (ג), יש חובה להתקין מערכת עזר ללקויי שמיעה בבתי עסק מסוג לולאת השראה בעמדות שירות ומכירה .
מערכת עזר ללקויי שמיעה בבתי עסק מוצבת בעמדות שירות ומכירה ומטרתה לסייע ללקוחות כבדי שמיעה המגיעים לעסק לקבל שירות נגיש –כך שיוכלו לשמוע את היועץ, מוכר, הרבה יותר טוב וללא רעשי רקע מסביב (המערכת תדאג להגביר את דברי הנציג ומעמעמת את רעשי הסביבה.)
למי זה מיועד ?
אנשים עם מוגבלות בשמיעה, הנעזרים במכשיר שמיעה, או מבוגרים ללא מכשירי שמיעה שאינם שומעים טוב . כיום בישראל יש למעלה מ 700,000 אנשים שלא שומעים טוב. כ200,000 מוצהרים והשאר מבוגרים וכאלה שלא עברו דרך המערכת הבריאותית ועשו באופן פרטי
מה היא עמדת שירות ?
בכל מקום בו יש נותן שירות כגון: מוכר, נציג שירות , יועץ או כל אדם אחר המייצר דו שיח עם הלקוח הנמצא בצד השני בתוך העסק שמגיע לעשות פעולה כלשהיא.
מה היא עמדת שירות סגורה ?
עמדת שירות שיש בה מחיצה מלאה בין נותן השירות ללקוח והקול עובר דרך מערכת שמע או דרך חורים קטנים כמו בתחנת הרכבת וגם שם חלה החובה להתקין מערכת עזר ללקויי שמיעה
ממש קצת על הטכנולוגיה
המערכת מורכבת ממיקרופון, מגבר, לולאה ומקלט. המיקרופון קולט קול וממיר אותו לזרם חשמלי. המגבר מזין את הזרם לכבל מעגלי, המייצר שדה מגנטי תואם לקול – "לולאת השראה". כשנמצאים באזור הלולאה ניתן לקלוט את הקול בעזרת מקלט – אזניה לאנשים ללא מכשירי שמיעה או מכשיר שמיעה במצב T.
כיצד מחברים את המערכת עזר ללקויי שמיעה בבתי עסק ?
חיבור המערכת – התקנת המערכת מתחברת לחשמל ומתקינים את המיקרופון , את האוזנייה וממקמים את המערכת בעמדה שבא בחרנו להיות עמדה נגישה
המערכת צריכה להיות מחוברת ודולקת כל הזמן.
עקרונות להצבת ה מערכת עזר ללקויי שמיעה בבתי עסק
את מערכת עזר ללקויי שמיעה בבתי עסק יש להציב מול הלקוח לפי העקרונות הבאים:
העמדה המוגדרת כעמדה נגישה
אם יש חלון מפריד בן המוכר ללקוח – אנו נציב אותו בצד בו נמצא הלקוח.
ברגע שבחרנו את העמדה שתשמש כעמדה נגישה אפשר יהיה לקבע לדלפק
השידור נקלט בטווח שבין זוויות של 45 מעלות משני צידי המערכת עזר ללקויי שמיעה , לכן נמקם את מקום ישיבת הלקוח או העמידה בטווחים הנ"ל
המיקרופון מכוון לנותן השירות, מוכר . אין חובה שיהיה צמוד אליו אם מדובר במיקרופון עומד. אם מדובר במיקרופון דש חשוב שיהיה מחובר לחולצה של נותן השירות במשך כל זמן מתן השירות.
האזנייה ממוקמת על המערכת ויש להציב במקום נגיש ללקוח. חשוב לוודא שיש גישה לאזניה.
שילוט
על גוף המערכת או בסמוך לו חייב להיות מוצב שלט עם הסמל הבינלאומי למוגבלות בשמיעה והאות T עם הכיתוב: "לשימוש במערכת עזר לשמיעה יש להעביר את מכשיר השמיעה למצב T". להלן דוגמא לשלט מתוך תקן ישראלי 1918 חלק 4
שלט– בעמדה הנגישה רצוי שתהיה מדבקה המסמנת את העמדה הנגישה (לא חייב )
ומחוץ לחנות חובה מדבקה כי העסק מונגש ללקויי שמיעה.
זכור!
עמדת שירות מונגשת חייבת להיות מאוישת תמיד.
מומלץ להציב אותה במקום בו תמיד יש נותן שירות ובמידה ואין מקום כזה, יש להציב מערכות עזר לשמיעה כמספר העמדות המאוישות.
כל סוג שירות צריך מערכת עזר לשמיעה, כך שאם יש עשרים עמדות וכל אחת נותנת שירות לקהל אחר או שירות מסוג אחר – יש להציב מערכות בכל העמדות. אין לטעון שאדם עם מוגבלות יקבל שירות "מיוחד" בעמדה הנגישה בשמיעה (זו עלולה להיות אפליה).
אין אפשרות לדעת מתי לקוח שיש לו מכשיר שמיעה משתמש במכשיר – השימוש הוא על ידי לחיצה על כפתור במכשיר השמיעה. לכן לא כנותני שירות – לא תראו והלקוחות גם לא יאמרו שהם משתמשים במכשיר. לכן המערכת עזר ללקויי שמיעה חייבת להיות דלוקה תמיד
תחזוקת המערכת
הדרכה
שימוש במערכת עזר ללקויי שמיעה מחייבת הדרכה – אנו נדאג להדריך אתכם על המערכת.
Comments